گزارش مجله مثبت از بیمارستان موقوفه گودرز

گزارش مجله مثبت از بیمارستان موقوفه گودرز

مجله مثبت به بهانه روز پزشک با دکتر محمدرضا منتظری، ریاست بیمارستان گودرز گفتگویی را صورت داد و آن را به چاپ رساند .

مجله مثبت به بهانه روز پزشک با دکتر محمدرضا منتظری، ریاست بیمارستان گودرز گفتگویی داشت که در ادامه می خوانید .

گفتگو با دکتر محمدرضا منتظری، مدیر اولین بیمارستان خصوصی و خیریه یزد :

خیرین یزدی به سمت فعالیت های بهداشتی- درمانی بیایند.

دوران جبهه و جنگ بود، توپ و تانک دشمن که به خاک وطن هجوم آورده بود و جوانان وطن باید در مقابل آنان می ایستادند و از جان، خاک و ناموسشان دفاع می کردند.جوانان آن روزها بی تجربه اما پرانگیزه هر کدام مسئولیتی را به دوش می گرفتند و بسته به تحصیلاتشان بخشی از بار دفاع از کشور را تحمل می کردند؛ بعدها که جنگ تمام شد همین جوانان، مسئولیت های کوچک و بزرگ کشور را در دست گرفتند.محمدرضا منتظری، جوانی 23 ساله بود که به جبهه رفت، از آن جا که داروسازی خوانده بود مسئولیت بیمارستانی صحرایی در خط مقدم جنگ را بر عهده گرفت وپس از مدتیفرماندهی بهداشت و درمان تیپ الغدیر را به او دادند. تاسیس ستاد پشتیبانی امداد و درمان جبهه و جنگ استان هم از دیگر نقش آفرینی های وی در دوره دفاع مقدس است.

دکتر محمدرضا منتظری رئیس بیمارستان گودرز سالیان سال است در حوزه بهداشت و درمان خدمت می کند.او در سال 77 فارغ التحصیل رشته پزشکی شد و پس از آن مسئولیت بسیج جامعه پزشکی استان یزد را به عهده گرفت.وی که در سال 91 از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته شد، به پیشنهاد مسئولان در حال حاض چند سالی است بیمارستان موقوفه خیریه گودرز را اداره می کند.
مجله مثبت به بهانه روز پزشک با دکتر محمدرضا منتظری، ریاست بیمارستان گودرز گفتگویی داشت که در ادامه می خوانید:

لطفاتاریخچه بیمارستان گودرز را شرح دهید. تا بحال چه کسانی مسئولیت بیمارستان را برعهده داشتند؟

بیمارستان گودرز اولین بیمارستان بخش خصوصی در یزد است. سال 1324 چهار نفر از فرزندان مرحوم گودرز شروع به ساخت بیمارستانی غیردولتی و خیریه کردند؛ این بیمارستان موقوفه با نام "گودرز"در سال 1326 با 42 تخت خواب آماده و افتتاح شد و از سال 1353 با مجوز 62 تختخواب بستری از وزارت بهداری به فعالیت خود ادامه دارد. جالب است بدانید که از سال 1326 تا 1343 مسئولان بیمارستان، پزشکانی غیر ایرانی بودند اما با گذر زمان کم کم مسئولیت از آنها گرفته شد و از سال 1359 بیمارستان گودرز مجوز 220 تختخواب را دریافت نمود.ضمن اینکه از سال 1367 بیمارستان گودرز به دلیل وقفی بودن زیرنظر اداره کل اوقاف و امور خیریه با مجوز اداره می شود .

قبل از هر چیز بر خود لازم می دانم از کلیه افرادی که پیش از من ریاست این بیمارستان را بر عهده داشتند و این بیمارستان را یاری نمودند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم ؛ افرادی همچون دکتر مرتاض، مرحوم دکتر شریعت، مرحوم دکتر رفیعی، آقای ملک ثابت، دکتر بهشتی و دکتر صفدرپور که از سال 1343 تا 1391 مسئولیت بیمارستان گودرز را بر عهده داشتند و زحمات زیادی برای حفظ، نگهداری و ارتقاء  بیمارستان متقبل شدند .

چگونه مسئولیت بیمارستان گودرز را عهده دار شدید؟ از آن جا که در تأسیس بیمارستان (دی کلینیک) فاطمه الزهرا سپاه نقش داشتم و سالهای سال مسئولیت بهداشت و درمان سپاه استان را هم عهده دار بودم، هم چنین در زمان جنگ  تجربه حضور در بیمارستان صحرایی جبهه را داشتم، این رزومه باعث پیشنهاد مسئولیت بیمارستان گودرز به من شد.

در طول خدمت 30 ساله خود، به غیر از 16 ماه اول، بقیه را در بخش بهداشت و درمان فعالیت داشتم و با توجه به تجربیاتم و مشورت و تبادل نظر با برخی دوستان، مسئولیت بیمارستان گودرز را  قبول کردم که از سال 1391 به عنوان رئیس بیمارستان موقوفه خیریه گودرز مشغول به کار شدم .

تاکنون چه اقداماتی را برای بیمارستان گودرز انجام داده اید؟

در سال 91 بیمارستان 70 ساله گودرز نیاز به نوسازی و بازسازی داشت، لذا فعالیت های بسیاری در این راستا انجام شد. در آن زمان بیمارستان گودرز حدود 120 تختخواب فعال داشت اما در حال حاضر با اقدامات انجام شده 200 تختخواب فعال وجود دارد که مهمترین تخت های اضافه شده مربوط به بخش های فوق تخصصی ریه، کلیه، گوارش و انکولوژی (خون) و بخش های مجهز ICUوccu دوم و بخش مجهز دیالیز می باشد که البته طبق مجوزی که در سال 1366 گرفته شده تا 220 تخت خواب قابل ارتقاست.
در این مدت حدود 2 ملک به وسعت بیش از 1900 متر در جنب بیمارستان 0 خریداری و برای بیمارستان تصاحب شد، همچنین سال گذشته یک قطعه منزل مسکونی 800 متری توسط خانواده مرحوم گودرز به بیمارستان اهدا شد.
از طرفی 12 واحد آپارتمانی درچهارراه مهدیه به عنوان واحدهای درمانی متعلق به بیمارستان گودرز خریداری شد که 2 سال از فعالیت این مرکز درمانی، تخصصی و فوق تخصصی که به نام یمن نام مبارک حضرت مهدی (عج)، مهدیه نامگذاری شده است و تاکنون نزدیک به 30 هزار بیمار توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص معاینه و ویزیت گردیده اند می گذرد.
از طرف دیگر شروع به تجهیز، بازسازی و نوسازی تجهیزات پزشکی و بخش های بیمارستان کردیم،در تجهیز ICUشماره دوم بیمارستان از تجهیزات و امکاناتی استفاده کردیم که حتی در دانشگاه علوم پزشکی یزد هم نمونه ی آن ها دیده نمی شود ضمنا تعداد 27 قطعه سند متعلق به گروه پزشکی مراد به وسعت نزدیک به 7000 متر مربع و 8000 متر ساختمان نیز خریداری و اجاره بها 25 ساله گذشته آن را نیز تسویه حساب و پرداخت نمودیم که جمعا بالغ بر 3 میلیارد تومان می شود. هم چنین با توجه به پیشرفت هایی که انجام شد، پزشکان متخصص و فوق متخصص را نیز جذب کردیم.

در کل بیمارستان گودرز به عنوان یک بیمارستان درجه یکِ مثبت در کشور شناخته می شود. امیدوارم در آینده ای نزدیک به بیمارستان درجه یکِ 2 مثبت (عالی) ارتقا یابد و به عنوان یک بیمارستان استاندارد در سطح بین المللی بدرخشد .

بیمارستان گودرز چه بخش های ویژه ای دارد؟

حدود 3 سال است که بخش دیالیز در بیمارستان گودرز ایجاد شده است که دیالیز را به طور رایگان انجام می دهد.بیماران دیالیزی در کشور  به عنوان بیماران خاص در نظر گرفته می شوند و دفترچه های ویژه ای دارند که بیمه های پایه فقط بخشی از هزینه های آن ها را در بخش خصوصی حساب می کند؛ تعرفه آزاد دیالیزهم حدود 3 تا 4 برابر این هزینه است که ما در بیمارستان گودرز این هزینه را از هیچ بیمار دیالیزی دریافت نمی کنیم و خدمات دیالیز ما بصورت رایگان انجام می شود.   
شایان ذکر است مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا بانی خیّر برای تأمین دستگاه همودیالیز در بیمارستان گودرز بوده و در نظر دارد دو دستگاه دیگر را خریداری و به این مجموعه اضافه نماید.همچنین مساعدت های دیگری نیز به خانواده هایی که تحت پوشش خدمات همودیالیز قرار می گیرند و مشکلات عدیده مالی هم دارند در برنامه کاری این موسسه خیریه  قرار دارد. خداوند پاداش خیر در دنیا و آخرت به آنان عنایت کند.

بخش اعصاب و روان بیمارستان نیز به عنوان بخش VIPاعصاب و روان با 11 تخت بستری بسیار فعال است و پزشکان متخصص روانپزشکی بدون اینکه دیدگاه اقتصادی داشته باشند نسبت به مداوای بیماران اقدام و ارائه خدمات می کنند.

بیمارستان گودرز شرایطی دارد که نگاه مردم جنوب شرق ایران به آن است؛ بیمارستانی است جنرال لکن  دارای بخش های تخصصی و فوق تخصص است که تعداد قریب به 150 نفر از متخصصین و پزشکان فوق تخصص نسبت به بستری بیمارن خود در آن اقدام می نمایند، لذا با وجود 200 تخت خواب فعال اما بازهم بیشتر مواقع با کمبود تخت مواجه هستیم و تلاشمان بر این است که تا پایان سال ظرفیت بیمارستان را به 220 تخت خواب برسانیم.

چه مشکلاتی در اداره بیمارستان گودرز و ارائه خدمات وجود دارد؟

البته که مشکلات زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه بیمارستان گودرز مجموعه ای خودکفاست، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل اوقاف و امور خیریه آن را به عنوان بیمارستان های خیریه ای محسوب کرده و اعتبار و حمایت مالی برای آن ندارند. به همین دلیل بیمارستان مجبور است به صورت خودکفا اداره شود و رضایت بیماران و پرسنل بیمارستان را که حدود 450 نفر هستند جلب کند.

از طرفی با توجه به اینکه بیمارستان گودرز خصوصی نیست بلکه خیریه است، نیاز به همکاری و همدلی خیرین دارد. خیرین نیکوکار و متمکن توجه داشته باشند که نجات جان یک بیمار، نجات یک امت محسوب می شود لذا از انجمن ها و موسسات خیریه ای که مرتبط با سلامت مردم که تعداد قابل توجهی در استان یزد فعالیت می کنند و مجمع خیرین سلامت کشور که دراستان یزد نیز فعالیت دارند انتظار می رود که بیشترین همت و تلاش خود را در نگهداری، بازسازی و نوسازی بیمارستان موقوفه و خیریه گودرز به عمل آورند تا بیش از پیش در ارائه خدمات درمانی و بالینی موفق باشیم البته ایجاد یک سازه جدید و اجرای طرح ساختمانی بیمارستان از ضروریاتی است که انجام آن خیرین و واقفینی دیگر را امیدوار تر می نماید.

لازم به ذکر است در صورتی که حمایت از بیمارستان گودرز یک جانبه و فقط از سوی اداره اوقاف و امور خیریه  باشد که با توجه به محدودیت هایی که دارند اعتبار و بودجه خاصی را برای این مرکز در نظر نمی گیرند، نیازهای بیمارستان برآورده نخواهد شد. اداره اوقاف از نظر معنوی، اداری و اجرایی حمایت می کند، اما از نظر مالی تاکنون فقط وام از آنها دریافت کرده ایم که اصلا پاسخگوی نیازهای ما نیست .

سال گذشته معاون محترم وقت برنامه ریزی استانداری یزد(جناب مهندس بابایی) قول هایی دادند که در حال اجراست و این موارد دلگرم کننده است. نامه هایی به معاونین سیاسی وامنیتی، برنامه ریزی و اشتغال استان ارسال کرده ایم و تقاضای کمک داریم، از مسئولین انتظار داریم با توجه به فعالیت عام المنفعه این بیمارستان، حمایت و همراهی بیشتری داشته باشند .

هم چنین از همین جا دست کمک به سوی خیرین و متمکنین محترم یزدی و غیر یزدی  دراز می کنیم؛ خیرین خوب است به سمت فعالیت های درمانی و بهداشتی بیایند، استان یزد در بخش مدرسه سازی از سوی مردم خیر و نیکو کار بسیار فعال است اما متأسفانه در ساخت و تجهیز بیمارستان یا مراکز درمانی نیات خیریه ای  و مردمی هنوز تلاش جدی صورت نگرفته است و مصداق آن وجود بیمارستان گودرز است که  پس از 70 سال هنوز موفق به ساخت سازه های جدید و مدرن نشده ایم. من امیدوارم با کمک خیرین بتوانیم هرچه بیشتر بیمارستان را ارتقا دهیم.

بیمارستان گودرز چه فعالیتهایی را در حوزه کارآفرینی انجام داده است؟

450 نفر پرسنل در بخش های بالینی، خدماتی، کلینیکی، اداری و ... در حال فعالیت در بیمارستان هستند که حدودا 250 نفر از آنها در طی 3 سال اخیر به جمع پرسنل اضافه  شده اند.امید است بتوانیم در حوزه کارآفرینی با همکاری اداره اوقاف، استانداری، فرمانداری، شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی  بیشتر از این به وظیفه خطیر خود عمل کنیم و با ارتقاء امکانات بیمارستان در نجات جان بیماران بکوشیم.

دیدگاه شما نسبت به توریسم درمانی در استان یزد چیست؟

افرادی که از شهرهای دیگر برای درمان به استان یزد می آیند در واقع به پزشکان یزدی، بیمارستان های یزد و علی الخصوص گودرز اعتماد کرده اند لذا باید شرایط مناسبی هم برای آن ها فراهم کنیم.ما در حال بازسازی منزل اهدایی از سوی مهندس گودرز گودرزی در کنار بیمارستان هستیم تا بیمارانی که از شهرهای دیگر می آیند بتوانند در آنجا ساکن شوند اما از نظر مالی نیاز به حمایت های مردمی برای باز سازی و بهینه سازی این منزل داریم .

چه برنامه هایی در نظر دارید؟ نظرتان در مورد طرح جامع سلامت چیست؟

واقف بیمارستان گودرز در ابتدا مجموعه ای کوچک و متشکل از 42 تخت خواب را ساخته و در اختیار مردم قرار داده است اما در حال حاضر این مجموعه به بیمارستانی 220 تخت خوابی تبدیل شده است؛ و این200   تخت خواب بیمارستانی کمک بزرگی  برای دانشگاه علوم پزشکی بوده و می باشد که  باری از دوش دانشگاه بر می دارد، پس بیمارستان باید از سوی دانشگاه حمایت شود، هم چنین طرح جامع بیمارستان گودرز آماده شده و در حال پیگیری برای دریافت مجوز 360 تخت خوابی شدن بیمارستان هستیم .

در مجموع با توجه به اینکه بیمارستان گودرز مجموعه موقوفه و خیریه ای است، باید از نیات پاک و ارزشمند واقفین حمایت و از آن حفظ و حراست شود، تجهیزات آن ارتقا داده شود،سازه های بیمارستان نوسازی شوند و... که این مهم حمایت هاو بودجه های استانی را از طریق مسئولین استان می طلبد که امید وارم تا دیر نشده یک فکر اساسی برای این موضوع بشود.

 

 

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید:

مردم به مجموعه بهداشت و درمان، به صورت بخش اقتصادی و درآمدزایی نگاه نکنند؛برای خرید یک وسیله پزشکی باید میلیاردی هزینه کرد، سپس برای تعمیر و یا کنترل کیفیت آن نیز هزینه هایی سنگین را باید پرداخت کرد. این دیدگاه برای مردم وجود نداشته باشد که چقدر پول تخت و پزشک پرداخت می کنند. دیدگاه پزشکان درآمدزایی نبوده و نیست؛لازم است مردم هم حمایت داشته باشند و به کیفیت کار پزشکان بیشتر توجه کنند که خداوند را شاکریم، ما در این بیمارستان افتخار همکاری با پزشکان متخصص و فوق تخصص حاذق، بنام و دلسوز و همچنین کار کنان  بخش های پرستاری که واقعا در حد عالی ارائه خدمت می نمایند را داریم و در پایان تشکر ویژه و صمیمانه از همکاران پزشکان عمومی، پرستاری، اداری و خدمات و دیگر عزیزان که به صورت شبانه روزی در ارائه خدمت به مردم و بیماران همشهری و هموطن فعالیت می کنند داریم باشد که خداوند در این راه همراهشان باشد.
با شنیدن این کلمات اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟

پراید: امید مستضعفین و تهدید کننده سلامت آنها در سفر.

طب سنتی: نوید بخش سلامت مردم در ایران اسلامی.

شادروان گودرز: خیّر بسیار نیکوکار، آینده نگر و خوش فکر.

یزد: شهر خوبی ها و مهربانی


مثبت

 

مثبت

 

مثبت

کد خبر: 210
  تاریخ خبر : 30 شهریور 1394
  دیدگاه کاربران