روش های پیشگیری از دیابت - دکتر محمد افخمی

روش های پیشگیری از دیابت - دکتر محمد افخمی

اصول پیشگیری از دیابت شامل : خوردن غذاهای سالم تر ، افزایش فعالیت بدنی و کاهش دادن وزن اضافی می باشد .

روش های پیشگیری از دیابت:

با گذر زمان و تبدیل شدن زندگی روستایی به شهری و صنعتی شدن جوامع تجمع بیماری ها از واگیردار به بیماری های غیر واگیردار تغییر یافته است، بطوریکه امروزه بیماری هایی نظیر سرطان، قلبی عروقی و دیابت از دلایل اصلی مرگ و میر به شمار می روند. از بین این بیماری ها دیابت یکی از مهمترین مشکلات تمام جوامع و کشورها  محسوب می شود.بطوریکه انتظار می رود تا سال 2030 تعداد افراد مبتلا به دیابت در جهان به حدود 366 میلیون نفر برسد. حدود 90 تا 95 درصد از کل موارد تشخیص داده شده دیابت مربوط به نوع 2 آن می باشد.بررسی ها نشان دادند شیوع دیابت در کشور ما نیز در حال افزایش است. در ایران شیوع دیابت نوع 2 حدود 5/5 درصد می باشد.

اگر شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستید (مثلاً اگر دچار چاقی به ویژه چاقی شکمی هستید و یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت در خانواده شما موجود است)، بسیار مهم است که پیشگیری از دیابت را در اولویت قرار دهید.

اصول پیشگیری از دیابت شامل: خوردن غذاهای سالم‌تر، افزایش فعالیت بدنی و کاهش دادن وزن اضافی می‌باشد و جالب است که بدانید هیچ وقت برای شروع اصلاح شیوه زندگی شما دیر نیست.

توصیه‌ی برای پیشگیری از دیابت عبارتند از:

1-  افزایش فعالیت بدنی

2- مصرف مقادیر فراوانی فیبر

3- مصرف غلات کامل

4- کاهش وزن  )کنترل وزن )

5- پرهیز از رژیم های غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذاهای سالم‌تر

  افزایش فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به شما در موارد زیر کمک نماید:

-کاهش وزن

-کاهش قند خون

 -افزایش حساسیت به انسولین، که به شما در کنترل قند خون کمک می‌کند.

   مصرف مقادیر فراوانی فیبر

فیبرهادر میوه، سبزی، غلات کامل، حبوباتیافت می‌شوند.

فیبرها می‌توانند به شما در موارد زیر کمک کنند:

-کاهش خطر دیابت از طریق کنترل وزن

- کنترل قند خون

-کاهش خطر بیماری های قلبی - عروقی

  مصرف غلات کامل

امروزه بسیاری از محصولات تهیه شده از غلات کامل در بازار موجودند؛ لذا مصرف محصولات حاوی کربوهیدرات‌های سبوس‌دار را در ارجحیت قرار دهید. سعی کنید حداقل نیمی از غلات و کربوهیدرات مصرفی روزانه شما از نوع غله کامل (سبوس دار) باشد.

   کاهش دادن وزن اضافی

اگر دچار اضافه وزن هستید، پیشگیری از دیابت در شما منوط به کاهش دادن چربی‌های اضافه بدنتان است. اندکی کاهش دادن وزن اضافه، می‌تواند تا حد زیادی در بهبود سلامت‌تان موثر باشد. در یک مطالعه مشاهده شد که به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن، شانس ابتلا به دیابت تا 16درصد در افراد مورد مطالعه کاهش یافت.  همچنین افرادی که کاهش وزن معتدل (حداقل 5 تا 10 درصد از وزن اولیه) و فعالیت بدنی منظمی داشتند خطر توسعه دیابت در آن‌ها در طی 3 سال، در حدود 60 درصد کاهش یافت.

پرهیز از رژیم غذایی محدود و زودگذر و اصلاح الگوی غذایی و انتخاب غذاهای سالم‌تر

حذف نمودن و یا محدودیت شدید یک گروه خاص غذایی، ممکن است مانع دریافت کافی برخی مواد مغذی مورد نیاز بدنتان گردد.

به جای تکیه بر رژیم‌های غذایی محدود و زودگذر به سمت یک الگوی زندگی سالم سوق یابید و با کنترل حجم غذای مصرفی، از طیف متنوعی از غذاهای سالم بهره‌مند گردید و رژیم غذایی خود را برای همیشه اصلاح کنید.  روزانه حتما از گروه های نان و غلات، سبزی، میوه ها،گوشت و حبوبات و شیر و لبنیات دریافت کافی داشته باشید.

زمان غربالگری دیابت

اگر مسن‌تر از 45 سال هستید و وزن نرمالی دارید؛ می‌توانید با پزشک معالجتان در مورد انجام تست غربالگری دیابت برای خود مشورت کنید.

در کل غربالگری بیماری دیابت برای افرادی با شرایط زیر توصیه می‌شوند:

-اگر سن شما 45 سال و یا بیشتر است و دارای اضافه وزن می‌باشید.

-اگر سن شما جوان تر از 45 سال است و دارای اضافه وزن و یک یا تعداد بیشتری از ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت هستید (از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت و الگوی زندگی نشسته و غیره(

-  سابقه فامیلی دیابت

-  سابقه فشار خون

-  سابقه افزایش چربی های خون

-  سابقه کیست تخمدان

-  مسمومیت حاملگی

کد خبر: 129
  تاریخ خبر : 6 مهر 1393
  دیدگاه کاربران